Groei internationale treinreizen zet door (+13%)

Voor het derde jaar op rij heeft NS International fors meer internationale tickets verkocht. In het eerste halfjaar van 2019 is er sprake van een toename van 13%. In 2018 verkocht NS ook al 10 procent meer internationale tickets, en in 2017 bedroeg de groei 6,4%.

Trein naar Berlijn

Daarmee zijn de groeicijfers voor de internationale trein veel forser dan bij de binnenlandse trein. Vooral de trein naar Berlijn is erg in trek. Ondanks de intercity naar de Duitse hoofdstad nog geen minuut sneller is geworden, verkoopt NS nu veel meer treinkaartjes naar Berlijn. In de eerste helft van 2019 is een groei gerealiseerd van 19%.

Behoefte voor meer aanbod

De groei stelt NS ook voor een uitdaging, want naar veel bestemmingen is het aanbod de afgelopen jaren nauwelijks gegroeid. Als de forse groei doorzet, zal er ook behoefte ontstaan voor meer capaciteit. “Dat is natuurlijk een uitdaging”, erkent NS-woordvoerder Hessel Koster. Hij ziet wel de nodige mogelijkheden om uit te breiden. “Bijvoorbeeld door treinen te verlengen of met dubbele treinstellen te rijden zoals Thalys nu al doet op drukke momenten. Of simpelweg meer treinen te rijden, zoals bij Eurostar”, legt de NS-woordvoerder uit.

Berlijn

Vooral richting Berlijn wordt het moeilijk om de groei op te vangen. “We hebben grote ambities, al hebben we daar de hulp van Deutsche Bahn en de Nederlandse en Duitse overheden nog hard bij nodig. Aan de reiziger ligt het in elk geval niet, die wil wel”, laat directeur Heike Luiten van NS International weten.

Minder reizigers naar Londen

Richting Londen is er opmerkelijk genoeg sprake van een kleine daling (-1%). Vorig jaar werd de directe Eurostar Londen – Amsterdam gelanceerd, dat zorgde toen voor een enorme groei. Luiten: “Naar Londen verwachten we weer een klapper te maken na de start van de paspoort- en bagagecontrole in Amsterdam en Rotterdam. Nu moeten reizigers richting Londen hun reis daarvoor nog onderbreken in Brussel. We wachten met enig ongeduld tot de Nederlandse overheid hiervoor het benodigde verdrag heeft gesloten met de andere drie betrokken landen: België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. We willen het aantal dagelijkse treinen dan verder uitbreiden. De faciliteiten op de stations Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal zijn er klaar voor.”

Parijs

Naar Parijs is het aantal treinreizigers met 6 procent gegroeid. Dat is inclusief de nieuwe Thalys-bestemmingen Marne la Vallée en Charles de Gaulle. Koster: “Er is verschuiving van Parijs Gare du Nord naar de nieuwe bestemmingen. Vooral naar Marne la Vallée. Eerder stapten mensen hiervoor over in Brussel Zuid of in Gare du Nord.”

Brussel

Ook naar andere bestemmingen doet de trein het goed. Zo heeft NS 11% meer kaartjes verkocht naar Brussel. Naar de overige bestemmingen ziet NS International gemiddeld 15 procent groei. NS is niet de enige die tickets verkoopt voor internationale treinen. Ook partijen als Deutsche Bahn, Trainline en NMBS verkopen internationale treinkaartjes van en naar Nederland. NS heeft geen inzicht in die verkoopcijfers.

Bron: Treinreiziger.nl