NS bestelt 18 extra ICNG-treinen voor IC Brussel

De Nederlandse Spoorwegen heeft nog eens 18 snelle intercitytreinen besteld bij de Franse fabrikant Alstom om naar België te gaan rijden. Hiermee komen 8200 zitplaatsen beschikbaar voor de hogesnelheidsverbinding naar België.

20 treinstellen

Het gaat om treinen van het type ICNG (InterCity Nieuwe Generatie). Eerder bestelde NS al 79 treinen voor binnenlands gebruik, en 2 treinstellen om richting België te kunnen rijden. Met de nieuwe bestelling heeft NS straks een vloot van 20 treinstellen om de Benelux – zoals de intercity van Amsterdam naar Brussel wordt genoemd – te kunnen uitvoeren.

Sneller

Met de nieuwe bestelling is een investering gemoeid van ruim 200 miljoen euro. De huidige Traxx treinen met ICR rijtuigen kunnen dienst blijven doen tot 2025. Daarna zullen de treinen vervangen worden door de ICNG. De ICNG kan een snelheid behalen van 200 kilometer per uur, terwijl de huidige treinen maximaal 160 kilometer per uur kunnen.

Meer capaciteit

De 18 bestelde treinen zijn treinen die bestaan uit 8 korte bakken. Om de intercity Amsterdam – Brussel te kunnen uitvoeren zijn er momenteel 9 treinstammen nodig. Per trein kan NS straks dus meerdere treinstellen inzetten. “Daarmee beschikt de nieuwe vloot straks over meer capaciteit dan de huidige treinen naar Brussel, wat nodig is om de toekomstige reizigersgroei op te vangen”, stelt NS.

ICNG België

De ICNG België, zoals de nieuwe bestelling wordt aangeduid, verschilt technisch op een aantal vlakken van de binnenlandse treinstellen. Zo kunnen de binnenlandse stellen alleen onder Nederlandse spanning rijden, terwijl de ICNG België uiteraard ook onder de Belgische spanning kan rijden. Daarnaast heeft de ICNG België extra bagageruimte en een extra toilet.

Vanaf 2020

De eerste ICNG treinen voor het binnenland zijn inmiddels uit de fabriek en worden momenteel getest. Vanaf eind 2020 zal de ICNG worden geïntroduceerd op de Intercity Direct Amsterdam – Rotterdam (- Breda) v.v.. De ICNG België verschijnt dus pas medio 2025 in de reizigersdienst.

In beeld: ICNG Moke up

In beeld: productie van de ICNG

© ANP / Treinreiziger.nl

Bron: Treinreiziger.nl