OVpro: Concessie Voorne-Putten is duurzaamste busconcessie

Voorne-Putten en Rozenburg is momenteel de schoonste en duurzaamste busconcessie in Nederland als gekeken wordt naar de milieuwaarde. Dat blijkt uit de nieuwe milieuprestatieposter van CROW. De concessie scoort zo goed omdat EBS hier vanaf december alleen met Euro VI-bussen op groengas rijdt. Die voertuigen krijgen een hoge score voor de klimaatwaarde. De beste concessie met elektrische bussen is Amstelland-Meerlanden. 

Het valt op dat alle vervoerders inmiddels druk bezig zijn met het vergroenen van de busvloot. Want alle vervoerders hebben op dit moment wel een tiental tot zelfs honderd elektrische bussen rondrijden. In de top 5 van meest schone en duurzame concessies zijn dus ook verschillende vervoerders te vinden, namelijk EBS, Connexxion, Qbuzz, Arriva en Breng.

Nieuwe concessies

De top vijf bestaat grotendeels uit nieuwe concessies, zoals Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem van Qbuzz. In DMG rijden sinds dit voorjaar 45 elektrische bussen, waardoor de milieuwaarde met +3,31 een grote sprong maakt. De concessie Voorne-Putten en Rozenburg stond vorig jaar zelfs nog onderaan de lijst, maar door de nieuwe bussen steeg de milieuwaarde met 5,88. Door het groengas dat geleverd wordt door PitPoint wordt een behoorlijke reductie van zowel CO2-uitstoot als fijnstof gerealiseerd.

Ook de concessies AML en Limburg zijn pas een paar jaar geleden ingegaan en daar is veelal nieuw materieel ingezet. Alleen de concessie van Breng in Arnhem en Nijmegen is ouder, maar die concessie scoort traditioneel goed vanwege het hoge aantal trolleybussen en de gasbussen. De klimaatwaarde van CROW moet een genuanceerd beeld geven over de duurzaamheid van de bussen. Een Euro III-bus krijgt 1 punt, terwijl een elektrische bus 10 punten scoort. CROW kijkt voor de klimaatwaarde naar de lokale luchtkwaliteit en naar het beperken van broeikasgassen.

Tekst loopt door onder figuur

Milieuposter CROW 2019 klimaatwaarde

Verdubbeling aantal elektrische bussen

In totaal reden er op 1 juli van dit jaar 468 elektrische bussen in Nederland rond. Dat is 8,9 procent van alle OV-bussen voor meer dan acht personen en bijna ruim 150 stuks meer dan een jaar eerder. Daarnaast komen er nog bijna 300 extra elektrische bussen bij dit jaar. Die zullen instromen in de concessies Groningen Drenthe, Noord-Holland Noord, Rotterdam en Zoetermeer en Delft.

Er zijn ook al verschillende elektrische en groengasbussen ingestroomd in de concessie Haaglanden Streek. Hoewel er nog fors wat dieselbussen rondrijden in Nederland, zijn Euro III en Euro IV nagenoeg uitgefaseerd. Het aandeel EEV daalt tot net onder de grens van het 50 procent. Euro VI – dat qua klimaatwaarde 5,0 punten krijgt – stijgt nog licht tot 33 procent.

Stijging

Bussen worden niet alleen steeds duurzamer; er zijn in het afgelopen jaar ook meer bussen gaan rijden. In het voorjaar van 2019 reden er 5.236 bussen rond en dat zijn 89 stuks meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dit komt deels door de inzet van elektrische bussen, maar ook door het gebruik van bussen door onderaannemers. Bij deze telling zijn achtpersoonsbussen niet meegeteld.

Er zijn verschillende regio’s waar een tiental extra bussen is ingezet. Het gaat om 37 bussen in Limburg, 22 in Rivierenland en 12 in Twente. Bovendien zijn in Noord- en Zuidwest-Fryslân, Noord-Holland Noord, Den Haag en Utrecht een aantal extra voertuigen gaan rijden. In de concessies Midden-Overijssel, Zuidoost-Fryslân, Arnhem-Nijmegen en Voorne-Putten en Rozenburg nam het aantal bussen juist af.

Bron: OVpro