Een onderhandse gunning aan het Oostenrijkse ÖBB om vijftien jaar lang treindiensten te exploiteren in het oosten van Oostenrijk, is door de rechter nietig verklaard. Volgens de private spoorwegmaatschappij WESTbahn past dit contract niet bij de afspraken uit het Vierde Spoorpakket en de rechter was het daarmee eens.
WESTbahn, een spoorvervoerder die een open access-verbinding exploiteert tussen Wenen en Salzburg, had de onderhandse gunning bij de rechter aangekaart. Het gaat om het reizigersvervoer in de deelstaten Wenen, Neder-Oostenrijk en Burgenland. Het contract gold in eerste instantie voor tien jaar, maar met de mogelijkheid tot een verlenging van vijf jaar. Die concessieduur botst met de afspraken in het Vierde Spoorpakket en daarom is de mogelijkheid tot verlening door de rechter geweigerd.
Aanpassing concessie
Het betreffende Oostenrijkse ministerie heeft het vonnis van de rechter geaccepteerd en bekendgemaakt het spoorvervoer ‘slechts’ tien jaar te gunnen aan ÖBB zonder kans op verlenging. Maar de concurrerende vervoerder is het daar nog steeds niet mee eens en denkt dat die vlieger juridisch gezien niet opgaat. Nu de concessieduur is verminderd, heeft dat namelijk effecten op verschillende parameters in het bestek. De informatie waarop de concessie eind december 2018 is gegund aan ÖBB klopt niet meer en daardoor kan het contract niet zomaar voor tien jaar aan de Oostenrijkse vervoerder worden gegund.
WESTbahn wil dat het ministerie deze situatie aangrijpt om ‘toekomstgerichte’ stappen te zetten. Na een noodperiode van een jaar kan het treinvervoer in deze regio in verschillende percelen worden aanbesteed voor korte periodes van uiterlijk drie jaar. In die tijd kan gewerkt worden aan de voorbereiding van verschillende concessies voor kleinere gebieden, waarop vervoerders werkelijke concurrerende biedingen kunnen doen. De Oostenrijkse staat is volledig aandeelhouder van ÖBB.
Vierde Spoorpakket
In Nederland is het wetsvoorstel Implementatie Vierde Spoorpakket begin dit jaar aangenomen. De meest belangrijke doelstelling in dit pakket is dat het Europese spoorvervoer meer moet worden opengesteld. Volgens de EU moet dit zorgen voor meer aanbod op het spoor, meer kwaliteit en meer efficiëntie. Onderhands gunnen blijft wel mogelijk, maar louter onder bepaalde voorwaarden.
Lees ook:
Wetsvoorstel Vierde Spoorpakket aangenomen
Bron: OVpro