NS begint dit jaar nog een test met een automatische treinpiloot op het traject tussen Lelystad en Zwolle.
In de cabine van de Sprinter SNG wordt een computerunit geplaatst die de trein bestuurt. “De computer weet alles van de trein en de infrastructuur en is in staat om de trein te besturen door deze informatie samen te brengen”, zo schrijft NS. Gedurende de testrit blijft de machinist in de cabine aanwezig die kan ingrijpen mocht dit nodig zijn. De proef wordt gedaan zonder reizigers.
De eerste zelfrijdende auto’s rijden inmiddels over de A2. Dezelfde technologie wordt ook gebruikt op het spoor om treinen dichter op elkaar te laten rijden. Door testritten uit te voeren, onderzoekt NS de technische mogelijkheden en wat dit kan opleveren op het gebied van capaciteit, duurzaamheid en veiligheid. Ook ProRail en het Ministerie van IenW zijn bij de proef betrokken.
Het aantal treinreizigers blijft de komende jaren groeien. “Om deze groei mogelijk te maken zijn slimme oplossingen nodig om de schaarse infrastructuur zo goed mogelijk te benutten”, zo stelt NS. “Daarnaast pleit NS, samen met partners in de Mobiliteitsalliantie, om te investeren in het netwerk en de infrastructuur om Nederland duurzaam bereikbaar te houden.”
Bron: OVmagazine.nl