In plaats van de spoormarkt in België verder te liberaliseren, wil de verantwoordelijke minister, François Bellot, juist de herintegratie van vervoerder NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel bespreekbaar maken. Een doorn in het oog van Allrail waarin de private vervoerders verenigd zijn.
Infrabel, NMBS en goederenvervoerder Lineas haalden in de afgelopen maanden meerderde keren de kranten vanwege conflicten over kort van tevoren aangekondigde werkzaamheden door Infrabel en de dienstregeling van onder meer de NMBS die hierdoor grondig aangepast of uitgekleed moest worden. Daarnaast haalt NMBS zijn prestatiedoelen niet en zijn subsidies vanuit de overheid nodig om de dienstverlening overeind te houden.
Volgens Federaal Minister van Mobiliteit François Bellot mag het vanwege de prestatieproblemen bij NMBS “niet langer taboe zijn om te spreken over de herintegratie van de Belgische spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel en de reizigersvervoerder NMBS. Het moet mogelijk zijn om te spreken over een fusie, want ze hebben hun onvermogen om het met elkaar eens te zijn aangetoond”, zegt Bellot in de Belgische media. “De conflicten bewijzen dat ze verschillende doelstellingen hebben. Als mobiliteit de doelstelling zou zijn, zouden ze niet op die manier reageren. Ze geven altijd de ander de schuld en ze vertrouwen elkaar niet. Dit is geen oplossing”.
Subsidie
“Voor de minister lijkt verdere liberalisering van de spoormarkt het enige taboe te zijn”, zegt Nick Brooks, secretaris generaal van Allrail. “De heer Bellot plant om de NMBS nog veertien jaren langer te beschermen – door directe toewijzing van subsidie van de belastingbetaler voort te zetten tot 2033. Het is cruciaal dat Bellot de liberaliseringspakketten voor de spoormarkt van de EU zo snel mogelijk introduceert. Anders riskeert België – in plaats van toonaangevend in Europa te zijn op het gebied van spoorwegen – het Europees spoorwegmuseum te worden”.
Allrail vreest protectionisme bij de herintegratie van de voormalige overheidsbedrijven, zoals ongelijke toegang tot de infrastructuur en het manipuleren van de gebruiksvergoeding voor private vervoerders. Volgens de belangengroep heeft concurrentie tussen reizigersvervoerders elders in Europa geleid tot een een betere dienstverlening, een mentaliteit gericht op het halen van de gestelde prestatiedoelen, lagere kosten en tarieven voor de reiziger en meer reizigers.
Lees ook:
Bron: SpoorPro