Vanwege de toenemende drukte op de treinstations gaat ProRail op alle stations en perrons de zogenoemde transfercapaciteit en transferveiligheid in kaart brengen. Door die analyses wil de spoorinfrastructuurbeheerder inzicht krijgen waar extra maatregelen genomen moeten worden om te drukke stations en perrons tegen te gaan.
Knelpunten
Er wordt onder meer gekeken naar de verhouding van het aantal mensen dat in- en uitstapt, de breedte en lengte van de perrons en de ruimte in de hal. Volgens ProRail doen zich momenteel problemen voor op Utrecht Centraal (spoor 5 en 7), Schiphol (spoor 1 en 2) en Amsterdam Zuid (spoor 1, 2, 3 en 4).
Schiphol
Van Schiphol is al langer bekend dat het station moeite heeft alle treinreizigers te verwerken. Het wordt als één van de grootste ov-knelpunten van Nederland gezien. In de huidige situatie dreigen er knelpunten op het gebied van de veiligheid van de reizigers te ontstaan. Dit komt doordat de capaciteit van de treinperrons, de trappen/roltrappen, het busstation en de hal van Plaza onvoldoende is om de groeiende stroom aan reizigers te accommoderen. In 2016 heeft het kabinet al geld vrij gemaakt om de capaciteitsproblemen van Schiphol te verhelpen.
PHS
Reizen met de trein wordt populairder. Er wordt gewerkt aan het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Dat zou aanvankelijk voor 2020 worden uitgerold, waardoor op de belangrijkste corridors elke tien minuten een trein kan gaan rijden. Inmiddels is PHS door bezuinigingen uitgestrekt tot 2028. NS verwacht inmiddels dat de groei van reizigers zo snel gaat, dat het spoorbedrijf in 2027 of al in 2025 de groei niet meer aan kan.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Bron: Treinreiziger.nl