De ICE-treinen van Deutsche Bahn krijgen een nieuw exterieur om de milieuvriendelijke ambities van de vervoerder te laten zien. De kenmerkende rode streep op de snelle treinen wordt groen. Bovendien zal op alle voertuigen een groen stekkersymbool te zien zijn, om aan te geven dat inmiddels alle langeafstandstreinen worden aangedreven door 100 procent groene stroom.
Het nieuwe ontwerp werd dinsdag onthuld door DB-topman Richard Lutz en politicus Enak Ferlemann. Het nieuwe exterieur van de ICE-vloot is onderdeel van de nieuwe bedrijfsstrategie ‘Duitsland heeft een sterk spoor nodig’. DB wil onder meer het aantal passagiers in het langeafstandsverkeer verdubbelen en zo een bijdrage leveren aan de bescherming van het klimaat.
Overigens rijden de langeafstandstreinen al enige tijd op groene stroom. Maar volgens de twee mannen is het van groot belang om dit meer in de schijnwerpers te zetten. “Geen enkel vervoermiddel is zo klimaatvriendelijk als de trein. Als grootste mobiliteitsbedrijf in Duitsland willen we voorop lopen op het gebied van klimaatbescherming. We sturen een sterk signaal met de groene ICE”, vertelt Lutz.
Sterk spoor
Ook Ferlemann meent dat het spoor een belangrijke rol speelt in het beschermen van het klimaat. Het rijden op groene stroom is daarin een goede stap, want alleen al in 2018 is daardoor circa 1,4 miljoen ton CO2 bespaard. Maar alleen het rijden op groene stroom is niet voldoende. In Duitsland wordt nu dan ook overwogen om het btw-tarief te verlagen. Spoorvervoerder Deutsche Bahn houdt dit scherp in de gaten.
Een verlaging van de btw voor langeafstandstickets van 19 tot 7 procent zou volgens de vervoerder in de praktijk namelijk gelijkstaan aan prijsverlaging van 10 procent. “Het financiële voordeel van een btw-verlaging zouden we met goedkopere tarieven één op één doorgeven aan onze klanten”, aldus de Duitse spoorwegdirecteur.
In Nederland is de btw op het OV onlangs juist verhoogd. Onderzoek van het CBS heeft uitgewezen dat daardoor de prijs voor een treinticket met 4,6 procent steeg. De tram en metro werden nog een procent duurder en de bus schiet er bovenuit met een stijging van 7,7 procent in vergelijking met een jaar eerder.
Bron: OVpro