Update! Dit bericht is achterhaald. Inmiddels is bekend geworden dat de Britse spoorbedrijven toch blijven meedoen met InterRail.
Groot-Brittannië zegt na 47 jaar de samenwerking met InterRail en Eurail stop. Dit heeft het overkoepelende orgaan van Britse spoorwegen, de RDG, woensdag bekendgemaakt. Het heeft niets met de brexit te maken, aldus de koepelorganisatie.
British Rail Pass
De koepelorganisatie stelt dat de oorzaak een conflict is met de Eurail Group, die zowel de InterRail pas als de Eurail pas uitgeeft. De RDG zet de samenwerking met het in Nederland gevestigde Eurail stop. InterRail en Eurail worden samengevoegd tot één kaart. RDG is bang dat de verkoop van de eigen Britsh Rail Pass geschaad zal worden.
Kris, kras door Europa
Met InterRail kunnen Europeanen kriskras door Europa per trein reizen tegen een vast tarief. Hoe meer reisdagen, hoe goedkoper de kaart (in verhouding) wordt. Mensen buiten Europa hebben de Eurail-pas nodig. Bovenop het vaste tarief kunnen nog wel toeslagen komen, bijvoorbeeld voor hogesnelheidstreinen.
30 landen
InterRail is momenteel geldig in meer dan 30 landen. Het is voor het eerst dat een groot en belangrijk land als het Verenigd Koninkrijk ontbreekt. De geldigheid is de afgelopen jaren juist uitgebreid. Noord-Ierland heeft wel een periode niet meegedaan.
Eurostar blijft wel meedoen
Met ingang van 2020 kan de kaarthouder met Interrail of Eurail alleen nog met de Eurostar naar het Saint Pancras Station in Londen, tenzij de in dit jaar gekochte kaart nog geldig is. Maar de meeste Interrailkaarthouders moeten dan een British Rail-Pass kopen om verder te treinen in Groot-Brittannië en Noord-Ierland.
BRITAIN TO PULL OUT OF INTERRAIL/EURAIL SCHEME. Now it is indeed official, I have the press release. Interrail/Eurail passes will no longer cover (not so) Great Britain from 1 Jan 2020, although Eurostar will still be covered. pic.twitter.com/9cKs1aYxYd
— The Man in Seat 61 (@seatsixtyone) August 7, 2019
Bron: Treinreiziger.nl