De vernieuwde, hoogwaardige tramverbinding naar Amstelveen Westwijk krijgt lijnnummer 25. De zogenaamde Amsteltram moet volgens planning in december 2020 gaan rijden en GVB heeft alvast een nummer aan de lijn toegekend. Lijn 51 was geen optie meer, omdat die inmiddels doorrijdt naar Sloterdijk en nu een ‘metronummer’ is.
De vervoerder hoopt dat de nieuwe verbinding in ieder geval zorgt voor een grotere betrouwbaarheid en meer veiligheid. De Amstelveenlijn was sinds de opening in 1990 regelmatig het toneel voor problemen en tragische ongevallen. Bovendien moeten de huidige werkzaamheden bijdragen aan de bereikbaarheid van het gebied, omdat de trams vaak overvol waren en niet erg frequent reden. Na opening van de nieuwe verbinding worden hier nieuwe en comfortabele trams ingezet. Bovendien wordt de lijn in 2024 doorgetrokken naar Uithoorn
Nieuwe nummer
Voor GVB was het niet erg lastig om een nieuw nummer te kiezen, vooral omdat lijn 51 al snel afgeschreven was. “Lijn 10 was geen optie, omdat deze lijn vorig jaar nog in gebruik was”, legt vervoerkundige Jaap Feitsma uit. “We gebruiken alleen oude nummers wanneer deze tenminste vijf jaar niet meer in gebruik zijn.”
“Lijn 29 hebben we ook overwogen, maar dit is dan weer gelijk aan het netnummer van Uithoorn. Nu wordt de lijn op termijn wel doorgetrokken naar Uithoorn, maar zover zijn we nog niet. Dit zou dus verwarrend zijn voor reizigers. En lijn 6? Dit is de tijdelijke tramverbinding die zometeen weer opgeheven wordt. Dat leek ons evenmin handig. Daarom hebben we gekozen voor lijn 25.”
Gekoppelde trams
Verder past nummer 25 ook goed in de regio, omdat lijnen 5, 15, 55 en 65 hier ook al rijden. Feitsma: “Bovendien lijken de lijnen 25 en 26 in zekere zin op elkaar omdat op beide trajecten zometeen gekoppelde trams gaan rijden. Beide lijnen hebben korte reistijden omdat er relatief weinig gestopt wordt. Het is bovendien mooi wanneer we opeenvolgende nummers kunnen gebruiken.”
Bron: OVpro