Oude Sprinters rijden tot december, daarna losse onderdelen te koop

De eerste generatie Sprinters (SGMm) maken in december plaats voor nieuwe treinen. Onderdelen van de oude sprinters worden zonder winstoogmerk aan bedrijven verkocht. NS zegt op die manier 11 miljoen kilo afval te willen besparen.

SNG vervangt SGMm

NS heeft in totaal 30 tweedelige en 60 driedelige Sprinters, die zijn samen goed voor circa 15.000 zitplaatsen. De inmiddels 40 jaar oude Sprinters worden nog altijd op diverse trajecten in Nederland ingezet. Ze voldoen echter niet meer aan de huidige kwaliteitsstandaard. Zo hebben de treinen geen airco, wifi en stopcontacten. Door de instroom van nieuwe moderne Sprinters van het type SNG kunnen de oude Sprinters straks ter zijde worden gesteld. De oude sprinters hebben ruim 7,8 miljoen kilometer door Nederland afgelegd en daarbij zo’n 46,9 miljoen reizigers vervoerd.

Verkoop treinonderdelen

Zakelijke kopers kunnen straks losse onderdelen van de oude Sprinters kopen. Dan gaat het om prullenbakken, zijwanden, kapstokhaken, ramen, klapstoelen, luidsprekers, handremmen, tafels en uiteraard 1e en 2e klas treinbanken.

Geen winstoogmerk

NS stelt dat de verkoop zal geschieden zonder winstoogmerk. Alleen de noodzakelijk te maken kosten voor het verkrijgen van de onderdelen, zoals demontage en logistiek, worden doorberekend aan de kopers. “Per item is daarom een minimum stukprijs en minimum aantal bepaald. Op die manier kunnen wij een financieel duurzame bedrijfsvoering borgen”, legt NS in een folder uit.

Minimale afname

Bij veel producten geldt een minimale afname van 100 stuks. Bijvoorbeeld 1e klas treinbanken. Bij 2e klas treinbanken en bij klapzittingen is de minimumhoeveelheid zelfs 200. Maar er zijn ook producten die in kleinere hoeveelheden gaan. Bijvoorbeeld schuifdeuren die gebruikt worden tussen twee bakken van een trein. Die gaan per 20 stuks.

Renovatie

Alhoewel de treinen veertig jaar oud zijn, zijn niet alle onderdelen zo oud. Zo hebben de treinen tussen de zomer van 2003 en eind 2006 een renovatie gekregen. Toen zijn veel onderdelen, zoals de treinbanken, vervangen.

Verkoop aan particulieren

Particulieren die oude treinmaterialen willen kunnen terecht bij kaNS centraal. Echter, sinds maart 2018 heeft kaNS Centraal geen locatie meer, waardoor er geen vaste verkoop- en afhaaldagen meer zijn. Toch is er binnenkort een mogelijkheid: KaNS Centraal is op 21 september aanwezig bij de opendag van NS Treinmodernisering in Haarlem, ter gelegenheid van 180 jaar spoor.

Bron: Treinreiziger.nl