Amersfoort en Eindhoven krijgen titel ‘Centraal’. Kosten: 2 ton (per station)

Vanaf de nieuwe dienstregeling wordt de naam van station Amersfoort gewijzigd naar Amersfoort Centraal. Dat gebeurt op verzoek van de Gemeente Amersfoort. Die zal ook de kosten van de naamswijziging – circa 2 ton – betalen.

Station Amersfoort is niet het enige station dat de titel centraal krijgt, meldt het Financieele Dagblad. Ook station Eindhoven krijgt de titel Centraal

8x Centraal

Amersfoort en Eindhoven worden daarmee het zevende en achtste station in Nederland met de titel Centraal. Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Leiden, Rotterdam en Utrecht hebben op dit moment als enige een ‘Centraal’ station. Aan de titel ‘Centraal’ zitten een aantal voorwaarden, al lijken die voorwaarden wel versoepeld.

Voorwaarden

Volgens ProRail moet een stad minstens 100.000 inwoners hebben, het station minimaal 40.000 reizigers per dag hebben en moeten er nog minimaal twee andere stations zijn. In 2015 – toen Arnhem de titel Centraal kreeg – werd nog gesproken dat een station minstens 50.000 in- en uitstappers zou moeten hebben, en een internationale treinverbinding.

Speciale commissie

De aanvragen van de gemeenten Amersfoort en Eindhoven zijn door een speciale commissie van NS en ProRail beoordeeld, en goedgekeurd. Dat is zeker in het geval van Eindhoven opvallend: er stopt momenteel geen internationale trein, en er is slechts één ander station. Wel is er zicht op een toekomstige internationale verbinding naar Düsseldorf.

Reizigersaantallen

Bij de naamswijziging komt heel wat kijken. Niet alleen de stationsborden moeten vervangen worden, maar ook de systemen moeten aangepast worden. En ook op de gevel staat de stationsnaam. In Arnhem is dat bijna vier jaar na datum nog steeds niet aangepast. Amersfoort verwerkt momenteel dagelijks 44.000 reizigers van NS, en nog eens een aantal reizigers van vervoerder Connexxion. Eindhoven verwerkt 65.000 in- en uitstappers.

Kosten? Circa 2 ton

Een naamswijziging kost veel geld: in Arnhem kostte dat twee ton. NS en ProRail bevestigen tegenover Treinreiziger.nl dat dit naar schatting ook het kostenplaatje voor Amersfoort zal zijn*. Die kosten zullen doorberekend worden aan de gemeente. Die stelt overigens dat het nog niet duidelijk hoe duur de naamswijziging zal uitpakken. Desgevraagd zegt de gemeente dat het minder dan twee ton zal worden. “Maar als je het precieze bedrag wilt weten, moet je over een poosje de vraag nog een keer stellen”, reageert de woordvoerder. Dat zou wel eens kunnen kloppen, want tegenover andere media noemt ProRail ook andere bedragen. Tegenover NU.nl spreekt ProRail over meer dan een ton, en tegenover het FD gaat de spoorbeheerder uit van een kostenpost van snel 150.000 euro.
Een woordvoerder van de gemeente Eindhoven laat aan het FD weten dat de kosten van de naamswijziging nog niet in de gemeentebegroting zijn opgenomen.

* op dat moment was nog niet duidelijk dat ook Eindhoven de titel Centraal krijgt.

Bron: Treinreiziger.nl