Dienstregeling 2020: vooral rond Amersfoort meer treinen

Dit artikel is eerder gepubliceerd. Deze week werd bekend dat de capaciteit voor de dienstregeling 2020 daadwerkelijk is verdeeld.

De Nederlandse Spoorwegen wil vanaf december meer treinen laten rijden van en naar Amersfoort. Tussen Amersfoort en Utrecht komen er twee intercity’s per uur bij en is het de bedoeling dat er in de spits tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort extra treinen gaan rijden. Treinreiziger.nl heeft alle wijzigingen op een rij gezet.

Veranderingen rond Amersfoort

  • De intercity’s Den Haag – Utrecht gaan overdag twee keer per uur doorrijden naar Amersfoort, in de spits zelfs naar Deventer (maar niet als de trein Amsterdam – Berlijn rijdt).
  • De intercity Amsterdam – Deventer wordt in de spitsuren verkort tot Amersfoort. In Amersfoort is er aansluiting op de nieuwe trein Den Haag – Amersfoort – Deventer. In de daluren blijft de trein Amsterdam – Deventer 1x per uur rijden. Ook de trein Amsterdam – Deventer – Berlijn blijft normaal rijden (ook in de spits).
  • In de ochtendspits vier extra treinen Harderwijk – Nijkerk – Amersfoort. Deze trein stopt vanwege de beperkte capaciteit niet op de overige stations. In Amersfoort is er aansluiting op de intercity’s naar Utrecht en Schiphol. In de avondspits rijden er vier extra treinen juist van Amersfoort via Nijkerk naar Harderwijk.
  • De reguliere Sprinters Zwolle – Utrecht wordt door de inzet van nieuwe treinen (de Sprinter SNG) met 2 à 3 minuten versneld.
  • Door de extra treinen rond Amersfoort, geeft de intercity Zwolle – Rotterdam straks geen aansluiting meer in Utrecht op de trein naar Den Haag. Volgens NS kiest echter nu al 80% van de reizigers voor de directe trein via de Hanzelijn.

Wijzigingen elders binnen Nederland

  • Ook tussen Groningen – Zwolle en Leeuwarden – Meppel worden de Sprinters door de instroom van SNG-treinen versneld. De Sprinters worden tot 4 minuten sneller. De dienstregeling Leeuwarden – Meppel wijzigt bovendien met een kwartier, waardoor er in Meppel een betere aansluiting ontstaat op de trein richting de Randstad.
  • In de zomer gaan er tussen Haarlem en Zandvoort zes treinen per uur rijden, waarvan twee van en naar Amsterdam.
  • Waarschijnlijk gaat er 4x per dag (rond 6u, 9u, 13u en 17u) een intercity Dordrecht – Eindhoven rijden. Die verbinding is 10 minuten sneller dan de huidige verbinding met overstap. De trein gaat alleen door als de overheid geld wil bijleggen voor deze verbinding en het logistiek past.
  • De Sprinter Utrecht – Almere gaat straks in beide richtingen stoppen te Utrecht Overvecht. De trein wordt ook sneller, maar de aansluiting in Hilversum op de intercity naar Amsterdam verdwijnt.

Internationale wijzigingen

  • De Thalys naar Disneyland gaat op sommige dagen een uur eerder rijden, zodat de trein vlak voor opening aan komt op station Marne la Vallee. De eerste trein naar Parijs Gare du Nord gaat daardoor van maandag tot en met vrijdag een uur later rijden. Onderzocht wordt of de trein naar Disneyland in Brussel aansluiting kan geven op een andere Thalys naar Gare du Nord.
  • Richting Nederland komt er zaterdag en zondag één Thalys-trein bij.
  • De laatste verbinding Brussel Zuid – Amsterdam wordt van maandag tot en met donderdag juist een uur vervroegd.
  • Eurostar onderzoekt of er in 2020 dagelijks vier treinen kunnen rijden.

Bron: Treinreiziger.nl