De nieuwe dienstregeling wordt in het spoorboekje voor 2020 niet meer per minuut, maar per tien seconden ingedeeld. Het voordeel daarvan is dat de treinenloop nog nauwkeuriger kan worden ingepast “en we weer wat ruimte op het drukke Nederlandse spoor creëren”, aldus spoorbeheerder ProRail.
Langere goederentreinen
Verder worden goederentreinen langer gemaakt om doelmatiger gebruik te maken van het spoor. Nu hebben de goederentreinen in de regel een lengte tot 650 meter, vanaf volgend jaar zullen treinen vaker een lengte hebben tot 740 meter. Daarmee kan beter worden geconcurreerd met het wegtransport.
Proeven
Het streven is om de omvang van het goederenvervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030. Vorig jaar zijn er al proeven geweest met de langere goederentreinen, die zijn volgens de spoorbeheerder goed verlopen. Zo zijn diverse scenario’s gesimuleerd om eventuele complicaties voor het reguliere treinverkeer zo goed mogelijk op te lossen.
Nieuw plan systeem
Volgens ProRail kan de ruimte op het spoor door een nieuw planningssysteem nog beter worden benut.”De capaciteit van het spoor nadert haar grenzen sneller dan gedacht”, aldus ProRail. Aan de hand van de wensen van de 34 gebruikers moest een grote puzzel worden gelegd “om de beschikbare ruimte op zevenduizend kilometer spoor en ruim vierhonderd stations te verdelen”. De groei van het treinverkeer is merkbaar voor de planners, zegt de spoorbeheerder. “Het piept en kraakt bij het maken van een nieuwe dienstregeling.”
- De belangrijkste wijzigingen van de dienstregeling 2020 op een rij.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Bron: Treinreiziger.nl