Derde partijen kunnen straks tegen gelijke voorwaarden treinkaartjes en abonnementen verkopen. Daardoor wordt het voor hotelketens bijvoorbeeld mogelijk om een kamer in combinatie met een treinkaartje te verkopen. Of voor leasebedrijven een tankpas aan te bieden die ook geldig is in de trein.
Eigen producten samenstellen
Tot nu toe werkte NS al samen met leasebedrijven en partijen als booking.com. Maar tot nu toe bepaalde NS per partij de voorwaarden en tarieven. Zo konden veel leasebedrijven vaak geen abonnementen aanbieden en alleen voltarief treinkaartjes. Dat gaat nu veranderen. De bedrijven waarmee de NS wil samenwerken, moeten straks hun eigen abonnement kunnen samenstellen en ook de prijs bepalen. Zelf zegt het vervoerbedrijf de eerste in Europa te zijn die met bedrijven van buitenaf in zee wil gaan.
In gesprek met meerdere partijen
In principe kunnen alle bedrijven straks treinkaartjes en abonnementen verkopen, mits ze aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo zal de samenwerking gericht zijn op partijen die op grote schaal tickets kunnen verkopen, en een goede klantenservice beschikbaar hebben. NS is op dit moment al met meerdere partijen in gesprek, mogelijk zullen later dit jaar al de eerste partijen van start gaan.
Flex reiziger
NS verwacht veel van de maatregel die moet leiden tot een open en laagdrempelige OV-markt die samengaat met de nieuwe “mobiliteitsmarkt”. Met een open OV-markt met nieuwe toetreders wil NS ervoor zorgen dat er voor reizigers meer aanbod komt. Met name voor de flexreiziger, die afhankelijk van het moment en de bestemming kiest voor het beste vervoermiddel. Zo kan het OV samensmelten met de mobiliteitsmarkt voor deelauto’s, deelfietsen en andere vormen van vervoer.
Trein als aanvulling
Tjalling Smit, lid Raad van Bestuur NS noemt het een belangrijke stap in een nieuwe flexibele OV-markt: “Van oudsher denken wij vanuit de trein, waarbij andere vormen van vervoer een aanvulling zijn. Maar andere partijen kunnen het OV, bijvoorbeeld in een bundel, juist als aanvulling op hun eigen dienstverlening aanbieden. Als je tankpas toegang geeft tot de trein, deelfiets en deelauto, wordt een tweede auto voor sommige gezinnen wellicht overbodig. Dat bespaart hen geld en is goed voor het milieu.”
Bron: Treinreiziger.nl